Przełom 9. i 10. dekady XX
wieku to okres wyjątkowy w dziejach Europy. Wielkie przemiany polityczne miały
na Eurowizji dopiero znaleźć swoje odzwierciedlenie, jednak zupełnie świeże
wspomnienia wydarzeń roku 1989. i upadku Żelaznej Kurtyny naznaczyły 35. edycję
Konkursu Piosenki Eurowizji. Tym bardziej symboliczne było miejsce jego
rozegrania. Po wschodniej stronie dopiero co obalonego podziału Starego
Kontynentu...
Jugosłowiańscy
organizatorzy ESC zadecydowali, że miastem goszczącym uczestników zmagań będzie
Zagrzeb, odległa o niecałe 300 km od Zadaru, stolica chorwackiej części
Jugosławii. Wspomnienie o Zadarze jest nieprzypadkowe. Stamtąd właśnie pochodzi
grupa Riva, zwycięzcy ESC 1989. Areną konkursowej rywalizacji 22. ekip była
Koncertna Dvorana Vatroslav Lisinski. Finał rozegrano w sobotę, 5. maja 1990.
Piosenek o lekkim
zabarwieniu politycznym w tej edycji Eurowizji nie brakowało. Jedna z nich
zdołała cały Konkurs wygrać. Jednak włoskie Insieme: 1992 nie odnosiło się wprost
do najnowszej historii Kontynentu, a zwiastowało przyszłe ważne wydarzenie w
jego dziejach: podpisanie Traktatu z Maastricht i powołanie do życia Unii
Europejskiej. Utwór wykonywał znany i utytułowany włoski artysta, Toto Cutugno.
Insieme stało się przebojem właściwie w całej Europie.
W roku 1990 eurowizyjnych
powrotów było stosunkowo niewiele. Jeden z nich w ekipie z Luksemburga. Co
prawda solistka, Céline Carzo, występowała na ESC po raz pierwszy, to jednak w
jej chórkach pojawiły się Francine Chanterau i Martine Latorre z grupy Cocktail
Chic reprezentującej Francję w 1986 roku. Luksemburg z ich wsparciem zajął 13.
miejsce, ale to i tak wynik lepszy, niż zdobyty w Bergen (tam była 17.
pozycja).
Także w Bergen występował
poprzednio reprezentant Norwegii. Ketil Stokkan, jako reprezentant gospodarzy,
z piosenką Romeo zajął 12. miejsce. W 4 lata później, z muzyczną wariacją na
temat historii najnowszej o wdzięcznym tytule Brandenburger Tor, podzielił z
ekipą fińską ostatnią pozycję. Nie była to brama do sukcesu. Niestety.
Dla Dory i Sandry Phidalgo
Eurowizja 1990 była drugą z rzędu. W Lozannie, jako członkinie zespołu Da Vinci
zajęły 16. miejsce za piosenkę Conquistador. Rok później w Zagrzebiu wspierały
wokalnie inną reprezentantkę Portugalii, Nuchę. Wykonana przez tę ekipę
piosenka Há Sempre Alguém zdobyła tylko punkt więcej od Norwegów i Finów, co
dało 20. lokatę.
Ketil Stokkan wrócił, by
ponownie reprezentować Norwegię w eurowizyjnych zmaganiach. Jeden z jego
chórzystów z Bergen również pojawił się w Zagrzebiu. Frank Ådahl, w składzie
grupy Edin-Ådahl, bronił tym razem barw Szwecji. Utwór Som En Vind dał
Skandynawom 16. miejsce (a więc też słabiej niż przed 4 laty).
Pod cypryjską flagą w
Jugosławii występował Haris Anastasiou, który eurowizyjne szlify zdobywał
występując w 1987 w chórku Alexii obok Evridiki. Tym razem sam napisał i
wykonał piosenkę Milas Poli, z którą zdobył 14. miejsce (co przy 7. pozycji z
Brukseli wygląda skromnie). Doświadczenie tym razem nie zaprocentowało.
Wśród utworów o tematyce
politycznej na ESC 1990 należy wspomnieć jeszcze o dwóch przykładach. Jeden z
nich nosił tytuł Somewhere In Europe i dał Irlandczykom zaszczytne drugie
miejsce. Wykonawcą tego utworu był Liam Reilly. Drugi zamykał pierwszą
dziesiątkę Konkursu. Śpiewała go Simone dla Austrii, a tytuł piosenki był
pełnym nadziei życzeniem Keine Mauern Mehr.
Część w tej edycji
upatruje zwiastuna nowej ery eurowizyjnej piosenki. Zapowiedzią fali popowych
kompozycji z etnicznym doprawieniem ma być francuskie White And Black Blues z
wpływami afrykańskimi. Joelle Ursull z tym utworem dała Francji dzielone z
Irlandią drugie miejsce w tym roku.
Ciekawą postacią 35. ESC
była niewątpliwie reprezentantka Izraela. I choć Rita z Shara Barechovot
uplasowała się tylko na 16. miejscu to jej występ pozostaje jednym z bardziej
charakterystycznych, a jej samej dał pozycję jednej z wielkich gwiazd izraelskiej
muzyki.
Eurowizja 1990 to:
Pierwszy Konkurs z barierą
wiekową dla uczestników (minimum 16 lat w dniu Konkursu).
Nieudana próba powrotu Malty (Maryrose Mallia - Our Little World of
Yesterday). Nieudana ze względu na
limit 22. konkurujących państw.
600. piosenka w historii ESC (Nucha - Há Sempre Alguém z Portugalii)
600. piosenka w historii ESC (Nucha - Há Sempre Alguém z Portugalii)
Problemy techniczne na
początku pierwszej konkursowej prezentacji Azúcar Moreno z Hiszpanii.
Liczne piosenki odwołujące
się do wydarzeń politycznych ostatniego roku.
Niezwykle
charakterystyczne prezentacje sceniczne (np. hiszpańska i izraelska)
IntervalAct - Yugoslav Changes
Zwycięska piosenka ESC
1990: Toto Cotugno Insieme: 1992 (Włochy)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz